Menu

Reiservaringen Kenia

Mijn beste reiservaring tot nu toe!

13/11/2023 - Chris en Pien

Dit was mijn beste vakantie tot nu toe.

De reis was boven onze verwachtingen terwijl wij toch wel wat gewend zijn. De gids was subliem, hij kent de kuddes en hun gedrag. En over elk dier wel een bijzonderheid.

Echt een aanrader!

07/09/2023 - Familie Meijer

We hebben een geweldige vakantie gehad en onze safari is mede dankzij Thomas, onze gids, een super ervaring geweest. Echt een aanrader!!!

Seychellen

We hebben een heerlijke reis gemaakt.

30/11/2022 - Menno & Ellen Bakker

We hebben een heerlijke reis gemaakt en genoten van de Game drives in Kenia. Vooral Masai Mara was daarvan het hoogtepunt .

Een relax week op de Seychellen is echt een voorrecht om mee te maken. Wat een prachtige eilanden zijn dit. Zeker de kleine eilanden zijn paradijselijk en hebben de mooiste stranden van de wereld.
Alle accomodaties waren prachtig en voldeden ruimschoots aan onze verwachtingen. Dank Martijn voor het prachtige reisplan. In 2024 gaan we zeker weer met jullie een plan maken!

Kenia

We zijn op prachtige plekken geweest in Kenia

26/10/2022 - Peter en Nika

We zijn op prachtige plekken geweest. Uitstekende chauffeur/gids.
Alle beesten prachtig van dichtbij kunnen zien

Klantfoto van luipaard in Kenia - foto: klantreactie
Kenia

Een fijne ervaring met onze gids

08/08/2022 - Danitza & Michiel

Heerlijke trip door Kenia! Goed geregeld met PANGEA. Gids Francis had zeker de instelling 'to go the extra mile' om ons een fantastische ervaring te laten hebben in de parken.

huwelijksreis

Na 30 jaar opnieuw op huwelijksreis!

05/10/2021 - M&M Köllmann

Dank PANGEA Travel en Martijn, voor het wederom verzorgen van een prachtige jubileumreis. Na thuiskomst werden we nog verrast door een mooie bos bloemen!

Klantreactie - Safari - Kenia - foto: klantreactie
Kenia

Mooi land, zeer vriendelijke mensen en veel dieren in het wild.

18/02/2020 - Willy en Saskia

Beste Martijn,

Alles is voorspoedig verlopen. De transfers waren op tijd, goede accommodaties en een uitstekende chauffeur/gids.

Onze chauffeur wist heel veel te vertellen en als hij iets niet meteen wist, zocht hij dat later op. We stelden namelijk heel veel vragen. Hij toonde ook psychologisch inzicht toen we vast kwamen te zitten. (De wegen waren veel slechter dan wij hadden voorzien). Hij bleef de rust zelve en nam onze ongerustheid weg o.a. door ons af te leiden. Hem valt niets te verwijten. Hij zocht ook uit waar de interesses van zijn passagiers liggen. We zijn bijvoorbeeld bij bijna elke vogel gestopt.

Wanneer wij weer een keer naar Kenia gaan, hebben we hem graag weer als onze gids.

Groeten Willy en Saskia

Tanzania

Stel je voor dat je 's nachts nijlpaarden langs je tent hoort schuren!

20/11/2019 - Hennie & Wink Blomsma

Onze tweede safari, net als de eerste keer georganiseerd door PANGEA, was opnieuw een fantastische ervaring. We zijn gestart in de Masai Mara in Zuid Kenia. We arriveerden daar na een flinke rit van 6,5 uur vanaf Nairobi. Vrijwel alle dieren hebben we daar gespot.

Het verblijf in Hammerkop Migration Camp, omsloten door de Mara River,  was opwindend. Stel je voor dat je s'nachts nijlpaarden langs je tent hoort schuren! De Great Migration was daar niet meer te zien. Vanwege een vroege inval van de kleine regentijd was alles al terug naar Tanzania. We hadden dan ook gepland om na drie dagen door te reizen naar het Mara gebied in het noorden van de Serengeti, Tanzania. En daar was het raak! Er is wel geduld en geluk nodig om een crossing te kunnen waarnemen, maar als het dan gebeurt, is het overweldigend.

De eerste beste dag in de Serengeti zagen we ook een neushoorn met een jong. Ook andere jonge dieren van: luipaard, leeuw, zebra, nijlpaard, olifant, baboon, giraffe, wrattenzwijn en buffel hebben we op foto vastgelegd (zie link hieronder). Alleen geen jonge gnoes , want die worden allemaal in februari geboren. Onze beleving van natuur en wildlife in de Serengeti vonden we intenser en boeiender vergeleken bij Kenia.

De camps van Kati Kati waren voortreffelijk, die van Ang'ata wat minder. NB we hadden gekozen voor tented camps (vloer is een grondzeil, maar verder best goed ingericht) terwijl we vorig jaar kozen voor luxury tented camps. Na wat tussenstops brachten we de laatste drie nachten door in Lake Burunge Tented Camp nabij het Tarangire National Park. Een heerlijk luxe camp om wat bij te komen. Verbaasd hebben we de Baobab bomen bekeken: dik genoeg om in de holle stam een picknick tafel met 4 stoelen neer te zetten. Bedenk bij deze keuze wel, dat dit camp 35 minuten rijden is naar de gate.

Moe maar voldaan zijn we weer thuis en hebben we de fototoestellen maar gelijk naar Nikon Service gebracht om te ontstoffen. En met dankbaarheid denken we terug aan onze alwetende gids/chauffeur Basil Akonaäy, die alle dagen van s'morgens tot s'avonds met ons in touw was.

Met vriendelijke groet

Hennie & Wink Blomsma

----------------------------------------------------

Met dank aan Blomsma Fotografie kunt u hier een fraaie impressie bekijken van de reis door Kenia en Tanzania

familiereis

Het totaal was een mooie vakantie die prima geregeld was door PANGEA

17/10/2019 - familie Niesen

Dit jaar konden we helaas maar een rondreis van een dikke twee weken maken, een week korter als normaal. We hebben gekozen voor Kenia, een deel safari en een deel strand. We hebben al meerdere landen in Afrika bezocht en wilden nu onder andere de grote trek zien.

We zijn vanaf Nairobi naar Masai Mara gegaan. Daar hebben we een aantal nachten in een zeer mooi gelegen camp overnacht, het Ilkeliani Camp. Mooi uitzicht over een riviertje en in de ochtend en avond zie je wild langskomen.  Het Masai Mara NP is erg uitgestrekt, soms zie je veel wild, soms enkele uren helemaal niets. We hebben de big-five gezien en zeker veel luipaarden, jachtluipaarden, olifanten, giraffen en hyena’s. We hebben de gids gevraagd naar de grote trek en hij is naar de grens met Tanzania gegaan, daar hebben we een kleine oversteek gezien. We weten niet of hij geen zin had of dat hij het niet wist, maar hij kon ons niet naar een andere oversteek brengen.

Na Masai Mara zijn we naar Lake Naivasha NP gegaan. Dit viel erg tegen. Lang rijden, in de middag een boottocht van een uur die niet echt bijzonder was. Daarna de volgende dag weer vertrekken voor een lange reis. We hadden het idee dat als je hier langer verbleef, het dan ook erg tegen zou vallen. Kortom: probeer een dag langer in te plannen en rij iets verder naar bijvoorbeeld Lake Nakuru.

We kwamen daarna aan in Amboseli NP. Dit vonden wij het mooiste NP van onze reis. Hier kun je gemakkelijk een paar dagen rondrijden. Een mooi hotel, Amboseli Sopa Lodge. Het NP bestaat uit savanne en moerassen. Heel afwisselend en veel wild en vogels. We hebben genoten en je hoefde niet ver te rijden om midden in het wild te staan. De drie dagen hier waren echt niet te lang.

Daarna volgende de parken Tsavo West en Tsavo East. Mooie parken met mooie en prachtig gelegen camps: Severin Safari Camp en Satao Camp. Bij dit laatste Camp lag een meertje waar constant wild rondhing. In beide parken was veel wild. Hier hebben we de Gerenoek en de Beisa gezien, deze waren we nog nooit eerder tegen gekomen. Ook de korte wandeling naar de Mzima Springs is de moeite waard.

Vanaf Tsavo East NP zijn we naar Mombasa gereden. Hier verbleven we in het kleinere Pinewood Village. Een leuk hotel met mooie kamers, een zwembadje en vriendelijke bediening. Ligt wel erg afgelegen, zeker een half uur met de auto naar enkele kleinere winkels en een paar uur vanaf Mombasa. We zijn geen strandgangers en de kinderen hebben hier hun duikcursus gevolgd. Hierdoor hebben we het uitgehouden, voor een activiteit moet je de boot pakken, de zee bij het hotel was niet bijzonder, het snorkelen viel tegen. Zonaanbidders zullen zich hier wel vermaken.

Het totaal was een mooie vakantie die prima geregeld was door PANGEA. Kamers waren allemaal dicht bij de receptie / eetzaal, gevraagd omdat eentje van ons slecht ter been was. Hotels waren boven verwachting, maar ook dat is niets nieuws als je met PANGEA reist. Weer zeer tevreden en we gaan weer op zoek naar een volgende bestemming, als het kan met PANGEA.

- foto: klantreactie  - foto: klantreactie  - foto: klantreactie  - foto: klantreactie
Kenia

De parken die wij bezochten hebben allemaal hun eigen specifieke karakter

09/10/2019 - Marja & Rob Jalving

Van 16 t/m 27 september jl. op safari geweest door Kenia en aan het einde nog ruim 2 dagen aan het strand van Bamburibeach vertoeft, om alle indrukken een plekje te geven.

Alles bij elkaar was het een zeer mooie reis, waarvan we volop hebben genoten. De offerte fase met PANGEA was duidelijk en goed verzorgd. Waarbij ons per park steeds 2 lodges werden aangeboden om uit te kiezen.

De eerste volle dag in de Masai Mara hadden we het geluk diverse keren 4 van de “big five” te zien. En niet van grote afstand, maar zeer dichtbij. Later in Lake Nakuru kwam daar nummer 5, de neushoorn, nog bij. De parken die wij bezochten – Masai Mara, Lake Nakuru, Amboseli, Tsavo West en – Oost-  zijn zeer divers van natuur en hebben allemaal hun eigen specifieke karakter. Overal konden we zeer dicht bij de dieren komen. We hadden een goede gids / chauffeur. Ook het bezoek aan een Masai dorp was indrukwekkend. Het enige dat een beetje tegenviel, waren de afstanden tussen de parken en de vaak zeer slechte wegen.

De lodges waren allemaal goed tot zeer goed. Aan het eten werd in de meeste lodges echt aandacht besteed en het personeel was overal vriendelijk en behulpzaam. De beperkte tijd die er in sommige lodges was m.b.t stroom en warm water om te douchen, was geen probleem en goed planbaar. De stekkerdoos om meerdere apparaten gelijktijdig op te laden was daarbij wel een uitkomst.

klantreactie - leeuw - safarireis - Kenia - foto: klantreactie klantreactie - jachtluipaard - safarireis - Kenia - foto: klantreactie
Tanzania

Hele speciale overnachtingen met hippo’s, gnoes en andere dierengeluiden in de nacht.

11/09/2019 - Familie Melief-Taconis

We hebben een fantastische reis gehad! We hebben de big 5 en een crossing gezien en ongelofelijk veel olifanten, giraffes, leeuwen, hyena’s, gnoes enzovoort. We hebben genoten van het heerlijke eten in alle lodges en de hele speciale overnachtingen met hippo’s, gnoes en andere dierengeluiden in de nacht. De luchtballon was ook onvergetelijk. Kortom alles bij elkaar een fantastische en onvergetelijke reis! Bedankt voor het in elkaar zetten van het reisplan, de fantastische gidsen en organisatie!

rondreis

Het hoofddoel van de trip is wat ons betreft geslaagd!

10/08/2015 - Familie Nieuwenhuis
Hoi Martijn,

We zijn weer thuis en we vonden het zeer de moeite. We hebben een 'klassieke' oversteek gezien: een paar duizend gnoes die van onze kant van de rivier naar de overkant gingen. Het in het water springen konden we daardoor niet echt zien, wat op zich jammer was, maar de dynamiek van de groep die daaraan vooraf en ermee gepaard ging des te beter, evenals het zwemmen en weer op de kant klimmen. En je kunt nu eenmaal maar aan één kant tegelijk zijn … Een paar dagen laten hebben we een oversteek van enige honderden zeba's gezien. Dat was bij de Paradise Crossing, net ten N van Serena. Minder steile oevers dus ze konden min of meer gewoon lopen, maar er zaten wel heeeele dikke krokodillen, waar ik dan weer leuk plaatjes van kon maken. (Twee voorbeelden bijgevoegd.) En nog weer een paar dagen later reden we langs de Sand River toen er een grote groep gnoes en zebra's overstak. Dat is natuurlijk een mak (zij het heel mooi) riviertje en zonder kroks bovendien, maar het was toch tof om te zien. Dus het hoofddoel van de trip is wat ons betreft geslaagd!

Verder waren we blij met het Ashnil Mara Camp. Prettige accommodatie, aardige mensen, lekker eten, fijn terras om te relaxen.
En tenslotte waren we blij met Peter, onze gids-chauffeur. Hij weet echt heel goed waar hij mee bezig is, zette ons bijna altijd op de perfecte plek om te zien wat er gebeurde, zelfs als het nog moest beginnen zoals bij de cheetah die een gazelle ving (ook een plaatje van bijgevoegd - beetje korrelig door de afstand). Complimenten!
Tot zover. Ik dacht dat je wel even zou willen horen dat het een mooie reis was geweest.

Groeten,Remco

Fantastische reisorganisatie

31/01/2013 - Roelof

De big 5 gezien, met z'n 4-en genoten, 3 delen Oost Afrika bereisd (Kenia/ Tanzania/ Zanzibar), 2 ontzettend leuke chauffeurs/ gidsen en 1 fantastische reisorganisatie.

Groetjes,

Roelof

Kenia

It was a wonderful honeymoon

09/10/2012 - Paula & Nuno
Hello Tom, First of all we would like to thank you for the kind postcard and the lovely flowers. It was very kind of you, we really appreciated your gesture. We had a great time in Kenya. The weather was good, not super hot, we didn't get mosquito's bites, everything went according to plans!We enjoyed very much the safaris. The different lodges where we stayed were great.Each of them have a different atmosphere but all very nice and comfortable. We loved the last one, Satao Camp, we were sleeping in the tent and next to us a lion passing by or a impala walking around, that was impressive.If we return to Kenya we would do the safari's again. Mombasa, we liked it very much as well. Different world from the safari's but a great time to relax and get some sun.The only pitiful was at the beach, the locals trying to sell you things all the time. The was annoying and sometimes very disturbing, but I guess that's the way it is. It kept us inside the hotel more than we wanted.The hotel was nice, not a top one but ok for a couple of days. The staff was very friendly and the food was great. We took a tour to Mombasa and it was worthwhile, it gave us the opportunity to see a bit more of the real atmosphere the city has. Again, we would like to thank you for the great experience we had, it was a wonderful honeymoon. Paula & Nuno

Goed geregeld!

08/08/2012 - Familie Du Long

Wij hebben al eens eerder via jullie een reis geboekt en wederom was alles zoals verwacht: Goed geregeld, alles verliep vrij soepel, ook qua afgesproken tijden, mooie accommodaties met vriendelijke mensen en ontvangst. Zeer prettige, nette gids die inspeelde op onze wensen en duidelijk respect had voor de natuur en het wild. De reis was dus prachtig. Ontzettend veel moois gezien. Afwisselende activiteiten met de gamedrives, boottocht op Lake Naivascha en trip naar Hell's gate. Overal waren de mensen ontzettend vriendelijk, netjes en behulpzaam. Ook de stranddagen op Zanzibar waren erg ontspannen en leuk. Echt een aanrader om een intensieve safarivakantie af te sluiten met een paar dagen Zanzibar.

Martijn bedankt !! En een extra bedankje voor het feit dat je er mede voor gezorgd hebt dat met de komst van Olivier de verrassing voor Suus helemaal goed gelukt is!!

Kenia

Wij hebben een hele mooie reis gehad

01/08/2012 - Yves Dierckx
Beste Martijn, Wij hebben een hele mooie reis gehad. Prachtige, geslaagde lodges/tents. Zeer mooi land. Heel goede organisatie. Ik heb verschillende reisorganisaties gemaild, maar PANGEA kwam er altijd duidelijk als beste uit op vlak van opvolging, snelle reacties,... Vandaar dat wij ook voor jullie gekozen hebben. Enig minpunt was dat we heel veel onderweg zijn geweest (reistijden ter plaatse). Achteraf bekeken was het misschien niet zo ideaal om Masai Mara Reserve, Lake Nukuru en Amboseli in een week te plannen. Ashnil Mara Camp is overigens een prachtig camp, zeer netjes en heel lekker eten!Groeten Yves Dierckx
huwelijksreis

Fantastische huwelijksreis

20/07/2012 - Stephanie en Jochem van den Berg
Wat een prachtige huwelijksreis hebben wij gemaakt door Kenia, Tanzania en Zanzibar! Via internet hadden we Pangea Travel gevonden en mede door hen was de voorbereiding op de reis al een feest. De standaard reis door Kenia, Tanzania en Zanzibar werd nog verder naar onze wensen aangepast en met het reisboek dat we van Pangea kregen kon de voorpret echt beginnen.Na onze huwelijksdag vertrokken we, toch wel een beetje gespannen, omdat dit onze eerste keer in Afrika zou zijn! Wat was het allemaal geweldig mooi en alles was tot in de puntjes geregeld door Pangea, waardoor onze reis helemaal perfect was. Mooie lodges, goede gidsen die ons overal over konden vertellen in zeer goed Engels, onbeschrijfelijke landschappen en de dieren - al deze elementen maakten deze reis fantastisch! The Big Five gezien uiteraard :) Echt een aanrader - Pangea: bedankt!
Kenia

Het was een enerverende reis met heel veel dieren en prachtige lodges

22/09/2009 - Suzanne Meijer & Sjaak van Dalen
Het was een enerverende reis met heel veel dieren en prachtige lodges, alles was tot in de puntjes verzorgd. Het eten was prima, personeel heel erg beleefd en vanuit de lodges een schitterend uitzicht op de natuur, de dieren en de imposante Kilemanjaro. Goede chauffeur (had iets meer informatie mogen geven) die al de mooie plekjes en dieren wist te vinden. De laatste 5 dagen doorgebracht in Mombassa (Diani Reef resort) ook dit was een topper, ook hier vriendelijk personeel en heerlijk eten. Kortom een onvergetelijke ervaring die we bij anderen zeker zullen aanraden.

Het was echt geweldig!

17/10/2008 - Peter van Spelden
Beste Ruud,Nogmaals dank voor de goede voorbereidingen voor onze reis. Het was echt geweldig!!Hebben de big five al op de eerste dag in de Masai Mara gezien en nog veel meer dan dat.Alle lodges en hotels waren ook meer dan goed. En niet te vergeten het eten in Kenia, fantastisch!mvg, Peter

Het best bewaarde geheim

30/07/2007 - Geertje Tuinema
Berry jou uitleggen hoe bijzonder in zoveel verschillende opzichten deze reis was gaat mij niet lukken. Ik kan je alleen maar heel hartelijk bedanken, en aan iedereen die het maar horen wil zeggen dat ze met jou op vakantie moeten en vertellen dat Pangea het best bewaarde geheim van de Nederlandse Reiswereld is.
Kenia

Gids Mwasi was een uitstekend chauffeur.

20/03/2007 - Loek & Ellen van Stekelenburg
Gids Mwasi was een uitstekend chauffeur en heeft ons veel verteld over Kenia buiten het "boekje". Erg leuk en graag via jullie nogmaals doorgeven dat hij subliem was. Het was allemaal keurig verzorgt. Attenties laten een persoonlijke belangstelling zien en dit komt warm over. Wij zullen nog een gedetaileerder verslag sturen.