Caroline & Sytse
Indonesië - 5/09/16

We kijken terug op een fantastische vakantie!

We zijn begonnen op Bali waar we de eerste twee dagen de tijd hebben genomen om bij te komen van de vliegreis. Lekker genieten op het strand van het mooie resort in Sanur.

Vervolgens hebben we een 10-daagse rondreis gedaan op Flores met onze super gids Safrin en ook goede chauffeur Ignas. Bij aankomst op Maumere hadden we nog onze twijfels over het resort waar we terecht zouden komen, omdat de omgeving er oud, vervallen en een beetje armoedig uit zag. Maar zodra je de zee kan zien, nadat je langs de receptie bent gelopen van het Sea World Beach Resort kom je op een geweldig mooi plekje uit! Wij zouden dit iedereen aanraden! Voor ons is dit extra speciaal, omdat we ons hier verloofd hebben. Het mooiste plekje waar we deze vakantie gezeten hebben! Kleinschalig, een prachtige ruime kamer, ligbedjes onder de palmbomen, een bootje op het strand en ’s avonds kunnen genieten van de zonsondergang. Voor ons was het plaatje compleet!

De rest van de rondreis op Flores hebben we ook erg genoten, maar zijn de hotels wat minder luxe. Hierbij een aantal hoogtepunten van onze reis:

1. Riung --> Met een prive boot de hele dag op stap. Een stop bij duizenden vliegende honden. Twee snorkelstops en een heerlijke lunch met 2 gigantische vissen, kip en inktvis op de geïmproviseerde BBQ op het strand met de gidsen en de kapitein, maakte deze dag geweldig! De sfeer was heel de dag super relaxt! En de dag werd in de boot afgesloten met een heerlijke verse kokosnoot!
  2. Labuan Bajo --> Ook deze twee dagen in Labuan Bajo waren erg speciaal. Weer een eigen boot met kapitein en bemanning en onze gids ging ook mee. Een mooie gelegenheid om elkaar nog beter te leren kennen. Op Komodo Island hebben 7 komodovaranen gezien. Een bijzondere ervaring, al hadden we wel het idee dat ze niet allemaal even ‘wild’ meer zijn en dat het toch deels een toeristische ‘attractie’ is geworden. Vervolgens snorkelen bij pink beach. Waar vooral de kleur van het koraal het mooi maakt. Er wordt aan boord heerlijk gekookt (al wordt er niet zo nauw gelet op hygiëne) en brachten we met een biertje en kletsend de avond door en niet te vergeten de ondergaande zon.  De nacht slapend op de boot doorbrengen in een wat simpel en klein bed, maar zeker een bijzondere ervaring. En de volgende morgen wakker worden op een varende boot waarbij we varend de zonsopgang te gemoed gingen. Op Rinca opnieuw 3 komodovaranen gezien en dit keer was het moeilijker om ze te vinden. Daarna nog op 2 plekjes gesnorkeld, waarbij de kapitein ons naar een ‘secret place’ bracht zonder andere toeristen en plek met gigantisch veel vissen. Aan het eind van onze trip werden we naar ons hotel gebracht. Ook dit was een super mooi hotel (Hotel Purisari). Wij waren er maar 1 nacht, maar zeker aan te bevelen om daar langer te blijven.
  3. Om 4.00 uur ’s ochtends vertrekken om naar de Kelimutu vulkaan te gaan. Helaas hadden wij hier wat minder geluk, want door de dichte bewolking kregen we weinig mee van een zonsopgang. Maar als je wel geluk hebt, dan is dit ook een prachtige plek. Gelukkig voor ons gingen de wolken langzaam weg en kregen we het mooie landschap met de drie meren wel nog te zien en kwamen er ook nog wat aapjes hun gezicht laten zien.

Om weer wat bij te komen van deze mooie rondreis hebben we een kleine week op Gili Meno gezeten. Een klein eiland met mooie stranden en heerlijk dat daar gaan auto’s mogen rijden. Wij hebben vooral bij het resort op een ligbedje genoten van het mooie weer, de zee, het zwembad en het lekkere eten. Ook hebben we nog twee duiktrips gedaan bij Gili Wall en Hans Reef. Veel vissen gezien, maar schildpadden zien maakt het net nog specialer. Vanaf het resort konden we ook zo de zee in lopen en snorkelen en hebben we nog meer vissen en schildpadden gezien.

Toen was onze reis bijna afgelopen, maar hebben we nog een tussenstop gemaakt in Dubai. Achteraf gezien zouden we dit niet nog een keer doen. We hadden een beetje het idee dat onze reis er al op zat en dan wil je ook naar huis. Desondanks hebben we ons wel in Dubai vermaakt. De eerste dag hebben we ons vermaakt met het bezoeken van de grote en bijzondere shopping malls, het bekijken van burj Kalifa en bufj al Arab. En de tweede dag zijn we naar het Aquaventure Waterpark geweest met heel toffe glijbanen en hebben de dag afgesloten met een dinercruise.

Bedankt Pangea Travel voor het regelen van deze geweldige reis! Wat hebben wij een geweldige vakantie gehad!

Groetjes Caroline & Sytse

bali flores gili

Bekijk ook andere reiservaringen in Indonesië